Uyku Bozuklukları Çalışma Grubu

Türk Toraks Derneği Uyku Bozuklukları Çalışma Grubunun 13 Mart 2020 Dünya Uyku Günü Basın Bildirisi

Uyku Sağlığını Geliştirmek için 13 Mart’ta Dünya Uyku Gününü Kutluyoruz

Uyku; vücudumuzun fiziksel ve ruhsal olarak dinlendiği, yenilendiği, onarıldığı, yeni bir güne hazırlandığı dönem ve sağlıklı yaşam için vazgeçilmez bir durumdur. Uyku ihtiyacı, kişiden kişiye ve yaşa göre değişkenlik göstermektedir. Yeni doğanlarda bu ihtiyaç günde ortalama 16 saat iken yaşla birlikte giderek azalır, yetişkinlikte ortalama 6-8 saattir. Yaşamın yaklaşık üçte birini geçirdiğimiz bu kadar önemli bir durumun bozulması pek çok probleme yol açmaktadır. Uykuyla ilişkili yüze yakın bozukluk tanımlanmıştır.

Dünya Uyku Günü

Dünya Uyku Tıbbı Derneği tarafından, her yıl gece ve gündüzün eşit olduğu, 21 Mart-Ekinokstan bir önceki cuma günü, Dünya Uyku Günü olarak ilan edilmiştir. Dünya Uyku Günü’nde sağlıklı bir uykunun önemine ve uyku apne sendromu başta olmak üzere uyku bozukluklarına dikkat çekmek amaçlanmaktadır.

Bu yıl Dünya Uyku Günü “DAHA İYİ UYKU, DAHA İYİ YAŞAM, DAHA İYİ BİR GEZEGEN” sloganıyla 13 Mart 2020 günü kutlanacaktır.

Dünya Uyku Tıbbı Derneği, gezegenimiz gibi mühim konularla ilgili daha iyi kararlar verebilmek için iyi bir uykunun önemine dikkat çekmek amacıyla bu sloganı seçmiştir. Gezegenimizin hayatta kalmasına gerçekten katkıda bulunmak istiyorsak, uyku süremizi uzatmalıyız. Uyku süresinin uzaması ile daha az yakıt, elektrik, yiyecek ve oksijen tüketimi sağlanır. Ayrıca daha iyi bir uyku ile iş ve trafik kazaları riski azalır, melatonin salgılanması artar ve erken yaşlanmayı önleyebilen doğal sirkadiyen ritm korunur. Uyku süresinin uzaması, aynı zamanda gün boyunca zihinsel ve bedensel performansı da iyileştirir. Bunların yanında, uzayan uyku süresi sayesinde uykunun son kısmında görülen REM uykusunun artması ve böylece rüya deneyimimizin gelişmesi sağlanmış olur. Uyku; yakın zamanlardaki anıların birleştirildiği ve uzun süreli depolama için aktarıldığı aktif bir süreçtir. Ayrıca uyku, beyin işlevine zarar verebilecek atık ürünlerin beyinden atılmasında rol oynar, yanı sıra öğrenme, hafıza ve ruh hali gibi bilişsel sağlık için de önemlidir. Sonuç olarak, pek çok cephede büyük krizlerle karşı karşıya olan dünyamıza iyi bakabilmek için kendimize iyi bakmalıyız. Kendimize iyi bakmak ancak iyi bir uyku ile mümkün olabilir.

 İyi bir uyku için ise aşağıdaki uyku hijyeni kurallarına uyulması önemlidir;

1.Her gün aynı saatte yatıp aynı saatte kalkmaya dikkat edilmeli,

2.Gündüz uyuma alışkanlığı varsa 45 dakikadan fazla uyumamalı ve özellikle akşam yemeği sonrası kesinlikle şekerleme yapılmamalı,

3.Uyumadan önce alkol ve sigaradan uzak durulmalı,

4.Yatmadan 6 saat öncesinde kahve, çay, çikolata gibi kafein içeren yiyecek ve içecekler tüketilmemeli,

5.Yatmadan 4 saat öncesinde ağır, baharatlı veya şekerli gıdalardan kaçınılmalı, hafif bir atıştırma yapılabilir,

6.Düzenli egzersiz yapılmalı ancak akşam saatlerinde ağır egzersizlerden kaçınılmalı,

7.Yatak ve yastığın rahat olmasına dikkat edilmeli,

8.Yatak odasının ısısının çok soğuk veya çok sıcak olmamasına dikkat edilmeli,

9.Uyuduğumuz odanın sessiz ve olabildiğince karanlık olması sağlanmalı,

10.Yatak odası sadece uyumak için kullanılmalı, odada kesinlikle televizyon, bilgisayar, tablet, cep telefonu vb. bulundurulmamalı.

Türk Toraks Derneği,

Otuz yıla yaklaşan bir süredir solunum hastalıklarında etkin korunma ve tedaviyi sağlamayı ve ulusal akciğer sağlığını geliştirmeyi amaçlayan bir dernektir. Solunumun sadece uyanıklıkta değil, uyku sırasında da sağlıklı olmasını amaçlayan derneğimizin kuruluşundan kısa bir süre sonra kurulan Uyku Bozuklukları Çalışma Grubu, ülkemizde uyku sağlığı ve uyku bozuklukları konusunda hem hekim eğitimlerinde hem de hastaların bilgilendirilmesinde önemli rol oynamaktadır.

Türk Toraks Derneği Uyku Bozuklukları Çalışma Grubu üyeleri tarafından Dünya Uyku Günü olan 13 Mart 2020 tarihinde basına görsel ve yazılı açıklamalar yapılacak, hastalara yönelik bilgilendirme toplantıları düzenlenecektir.

 “DAHA İYİ UYKU, DAHA İYİ YAŞAM, DAHA İYİ BİR GEZEGEN” 

Türk Toraks Derneği Uyku Bozuklukları Çalışma Grubu