Jet lag olmamak için önlemler

toraks.org.tr /

Hızla değiştirilen saat dilimlerinden olumsuz etkilenmeyi en aza indirgemek, jet lag olmamak için aşağıdaki önerilere uymak gerekir:

  • Yeni saat dilimine hızla uyum sağlamanın en etkili yolu yeni zaman dilimine uygun yaşamaktır. Varış noktanızda yeni saat düzenine uygun olarak uyumak, uyanmak, yemek yemek ve çalışma düzenini ayarlamak uyum sürecini kısaltacaktır.
  • Yolculuk öncesinde gidilecek yere uygun olarak vücut saatini alıştırmaya birkaç gün önceden başlanabilir. Batıya doğru yolculukta her zamankinden 1-2 saat geç, doğuya doğru yolculuklarda 1-2 saat erken yatıp erken uyanmak uyumu kolaylaştırır.
  • Seyahatten bir gün önce, seyahat sırasında ve bir gün sonrasında alkol ve kafeinli içeceklerden kaçınmak gerekir. 
  • Uzun uçuşlarda gidilecek yerin saatine uygun olarak uçak içerisinde karartma yapılması vücut saatinin uyum çabasına yardımcı olur.
  • Seyahat esnasında rahat kıyafetler giymek ve en azından saat başı bacakları hareket ettirmek, uçağın içinde dolaşmak; derin ven trombozu, pulmoner emboli gibi hareketsizliğe bağlı oluşabilecek riskleri ortadan kaldırırken, jet-lag ile baş edebilmeniz için zihninizi ve bedeninizi de dinç tutacaktır.
  • Bazı kişiler vücudu ve metabolizmayı uyku konumuna hazır hale getirmek için melatonin kullanırlar. Bir hormon olarak vücudumuzda zaten salgılanan melatonini doktorunuza danışmadan kullanmamalısınız.

Türk Toraks Derneği Uyku Bozuklukları Çalışma Grubu