31 Ocak 2016

Enerjinizi korumayı biliyor musunuz?

Kronik akciğer hastalıklarında  (KOAH, akciğer fibrozisi vb.) zamanla artan nefes darlığı ve yorgunluğa bağlı olarak, hastalar günlük işlerini bile yapmakta zorlanırlar. Bununla baş etmenin en iyi yolu, oksijen ve enerji tüketimini azaltacak tasarruf yöntemlerini uygulamaktır.   

Enerji tasarrufu için bazı  ipuçları:

  1. Enerji gerektiren işlerden önce ve sonra mutlaka dinlenin
  2. Bir iş veya aktivite yaparken yorgunluk hissederseniz durun ve dinlenin. 
  3. Aşırı fiziksel aktivite kaçının, itme- çekme veya zorlanma gerektiren ağır nesneleri (5 kg'dan fazla) kaldırmayın, taşımak için tekerlekli araba kullanın.
  4. Yemek yerken dirseklerinizle masadan destek alabilirsiniz, yiyecekler  kolay ulaşacağınız pozisyonda olmalı ve her yemekten sonra 20 ila 30 dakika dinlenmelisiniz.
  5. Başınız yüksek pozisyonda yatın ve gece iyi uyumaya gayret edin.
  6. Günlük aktivitelerinizi oturarak yapmaya çalışın (tıraş olma, saç tarama ve kurutma vb.)
  7. Banyo yaparken veya duş esnasında bir duş sandalyesi kullanabilirsiniz
  8. İhtiyaç duyuyorsanız yürürken yardımcı araç kullanın (baston, yürüteç/walker vb)
  9. Arkadan ulaşmak zorunda kalmamak için, önden fermuarlı veya düğmeli giysiler giyin.
  10. Eğilerek bağlamaktan kaçınmak için bağcıklı ayakkabı kullanmayın
  11. Dişlerinizi fırçalamak için pilli diş fırçası kullanabilirsiniz.

Daha fazla enerji tasarrufu ipuçları için, akciğer rehabilitasyonu alanında uzman bir doktora veya  bir fizyoterapiste danışabilirsiniz.

Türk Toraks Derneği Pulmoner Rehabilitasyon ve Kronik Bakım Çalışma Grubu

TEMİZ HAVA SOLUMAK HAKTIR

TWITTER

© 2017 Türk Toraks Derneği. Tüm Hakları Saklıdır