13 Şubat 2018

SİGARAYI BIRAKMAK NEDEN BU KADAR ZOR ?

 

Nikotin psikolojik bağımlılığın yanı sıra fiziksel bağımlılık da yapar. Sigara içilmediğinde vücuttaki nikotin miktarı azalır ve vücut bunun yoksunluğunu duymaya başlar. Yaklaşık üç hafta süren huzursuzluk, uykusuzluk, bazen uykuya eğilim, sinirlenme, aşırı tepki verme, bazen kabızlık, konsantrasyon güçlüğü gibi sorunlar yaşanabilir. Bu yoksunluk belirtileri her üç kişiden ikisinde görülebilir, şiddeti kişiden kişiye değişir. Bu dönem aynı zamanda sigara içme isteğinin en yoğun olduğu dönemdir. Genellikle kişi, en çok bu dönemde zorlandığı için sigaraya yeniden başlar.

Öte yandan sigara içenlerde ödül gibi hissedilen değişikliklerin devamını sağlamak için tekrarlanan sigara içme eylemi, zamanla alışkanlık halini almıştır. Kişi çoğu kez farkına varmadan, nikotin ihtiyacı yokken bile sigara yakıp içmeye başlar. Ayrıca bu sık tekrarlanan sigara içme eylemi, günlük hayatındaki pek çok faaliyet ile ilişkilendirilmiştir (çay, kahve, yemek sonrası, eğlence ve arkadaş ortamı gibi). Dolayısıyla sigarayı bırakmaya çalışırken günlük hayatındaki pek çok şey, kişiye sigarayı hatırlatacak ve istek uyandıracaktır.

Sigarayı bırakmayı deneyen kişiyi erken dönemde daha çok yoksunluk belirtileri zorlarken, bu dönemden sonra psikolojik bağımlılığın getirdiği alışkanlıklar nispeten ön plana çıkar.

Bağımlılık yapıcı bir maddeden kurtulmak güçtür ancak imkansız değildir, kararlılıkla başarılır. Pek çok bağımlının zorlandığı nikotin yoksunluk belirtileri geçicidir. En çok 2-3 haftalık süre sizi zorlayabilir. Bu önemli dönemden sonra sigara içmeyi size hatırlatan pek çok şey size sigarayı hatırlatmaya devam edecektir. Ancak siz bırakmak konusundaki kararlılığınızı sürdürürseniz hatırlatıcı çevresel unsurlar (yemek sonrası çay, kahve gibi) ile sigara arasındaki bağ zayıflayacaktır. Sigarayı bırakmaya çalışırken nikotinin özelliklerinden dolayı zorlandığınızı unutmayın, kendi iradenizi suçlama eğilimine girmeyin. 

Kişi kendi kendine bırakmayı denediğinde zorlanıyorsa etkinliği kanıtlanmış tıbbi tedavi yöntemlerinden yararlanabilir. Bu yöntemler, nikotin yerine koyma tedavileri (bant veya sakız) ve ağızdan yutularak kullanılan tedavilerdir. Bu yöntemler sigara kullanma isteğinin azaltılması ve yoksunluk belirtilerinin önlenmesi açısından başarılıdır.

Sigara bırakma ile ilgili daha fazla bilgi almak için Türk Toraks Derneği "Sigarayı Bırakıyoruz" kitapçığına sitemizden ulaşabilirsiniz.

TEMİZ HAVA SOLUMAK HAKTIR

TWITTER

© 2017 Türk Toraks Derneği. Tüm Hakları Saklıdır